FOLK DESIGN – Z PODHALA NA PODLASIE

Twórczyni kierpcy na obcasie, bielizny inspirowanej góralskim folklorem, a także jeansów ręcznie haftowanych w góralską parzenicę. Prekursorka połączenia tradycji z nowoczesnością. Tworzy nowatorski styl, bazując na góralskich tradycjach.  Łączy codzienność i funkcjonalność z wyjątkowym charakterem Podhala. Aneta Larysa Knap – właścicielka marki Folk Design, producentka i organizatorka największych pokazów mody folkowej w Polsce o nazwie „POLKI FOLKI”. Uczestniczka programu „Mam Talent” 2015. Finalistka największych konkursów i pokazów mody w Polsce. Jej projekty pokazywane były m.in. we Francji, Chinach, Turcji, Indonezji, Azji, Malezji, Włoszech, na Dominikanie oraz na wielu międzynarodowych imprezach.

Znana designerka przyjechała na Podlasie wprost z Podhala, aby poprowadzić z młodzieżą zajęcia na temat etno designu realizowane przez Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku w ramach projektu „Kraina wątku i osnowy”. Młodzież trzeba edukować i uważam, że tego typu zajęcia i rozmowy są najlepszym i najskuteczniejszym tego sposobem – uważa Aneta Larysa Knap. Do niedawna mówiło się przecież, że jeżeli ktoś jest ubrany na ludowo, to jest źle ubrany. W tym momencie oblicze i myślenie o folklorze zmieniło się całkowicie. Folk stał się bardziej elitarny, unikatowy i wyjątkowy. Jest czymś, co warto mieć, czym warto się chwalić i utożsamiać, nawet w formie niewielkich gadżetów. Wybór prowadzącej nie był przypadkowy. Folk Design to ubrania nietuzinkowe, charakteryzujące się perfekcyjnym wykonaniem. Uwidaczniają pełen wachlarz pomysłów i inspiracji tradycją góralskich strojów. W linii styka się to, co w góralskim folklorze wyrafinowane, z tym, co codzienne i zwyczajne. Barwne i niesztampowe ubrania projektu Anety Larysy Knap przełamują uliczną szarość i monotonię. To nowe, niekiedy zaskakujące spojrzenie na tradycyjne stroje ludowe. Artystka w sposób przystępny i atrakcyjny dla użytkowników przemyca to, co w kulturze najpiękniejsze i najbardziej wartościowe.

Inspiracją dla powstania marki stały się góralskie stroje obejrzane podczas procesji Bożego Ciała. Stąd narodził się pomysł przełożenia tradycji na odzież nadającą się do codziennego użytku. Już podczas studiów szukałam swojego własnego stylu. Moim zamierzeniem było stworzyć markę odzieżową, która sama się obroni, która będzie na tyle charakterystyczna, że każdy będzie wiedział, kto jest jej autorem. Zaczęło się od pasji, a skończyło na własnym biznesie – mówi projektantka. Po stroje Anety Larysy Knap sięgają osoby medialne, gwiazdy z pierwszych stron gazet. Sama autorka podkreśla jednak, że najbardziej zależy jej na klientach indywidualnych, którzy będą przede wszystkim czerpać radość i przyjemność z ich noszenia. Projekty skierowane są do osób w każdym wieku tak, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie. To nie tylko wygodna odzież casualowa i streetowa, ale także kreacje na wielkie wyjścia.

Projektantka jest także pomysłodawczynią największych pokazów mody folkowej w kraju pod nazwą „POLKI FOLKI”. Wydarzenie odbywa się raz do roku u podnóża Tatr, w bardzo nietypowych i trudnych organizacyjnie miejscach, które łączą się z żywiołami. Takie lokalizacje idealnie odzwierciedlają fakt, że folklor jest taki sam jak żywioły – trudno go powstrzymać, nie ma barier, każdy może z niego czerpać jak ze studni bez dna – mówi projektantka. Pokazy odbyły się m.in. w Bukowinie Tatrzańskiej – na specjalnie wybudowanym wybiegu na wodzie, w Niedzicy – w ogromnej hali maszyn Elektrowni Wodnej, poniżej najwyższej zapory ziemnej w Polsce, w Nowym Targu – w hangarze najwyżej położonego w Polsce lotniska z panoramą na Tatry oraz na tafli lodowej Miejskiej Hali Lodowej.

Sukces projektantki udowadnia, że to, co tradycyjne, nie musi być śmieszne, przestarzałe i niemodne. Wręcz przeciwnie – może stać się bazą to stworzenia rzeczy wyjątkowych, niosących za sobą zarówno historię i koloryt lokalnego życia, jak też i wpisujących się w najnowsze trendy modowe. Założeniem marki Folk Deisgn jest propagowanie tego, co mamy najwartościowsze, w taki sposób, aby trafić w gusta jak największej liczby osób.

Ocalić od zapomnienia, wzbudzić ciekawość i fascynację względem tego, co znamy na co dzień i być może nie doceniamy – to cel organizowanych przez WOAK warsztatów dla młodzieży. Zaproszenie do współpracy uznanej projektantki miało na celu przekonanie młodych ludzi, że stare ludowe rzemiosło warto pielęgnować i zachowywać. Pomysłem na sprostanie temu zadaniu było zaserwowanie tradycji w nowoczesnym wydaniu. Nikt nie mógł zrobić tego lepiej niż Aneta Larysa Knap, inspirująca się w swojej działalności właśnie rodzimym folklorem.

Projekt „Kraina wątku i osnowy” dofinansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie.